AkzoNobel's Kleur van het Jaar 2025 straalt ‘ware vreugde’ uit
Vreugdevolle sprong in het onbekende
True Joy™ wordt ondersteund door drie complementaire kleurenpaletten en is het resultaat van uitgebreid onderzoek naar kleur, design, culturele, economische en sociale trends. Hieruit kwam het verlangen naar voren om een vreugdevolle sprong in het onbekende te maken, vakmanschap te vieren en te omarmen wie we zijn. “In deze snel veranderende wereld is het gemakkelijk om onzeker te zijn over onze volgende stappen,” legt Heleen van Gent, Creative Director van AkzoNobels Global Aesthetic Center, uit. “Maar verandering creëert een kans voor verbeelding; een kans om iets nog beters te creëren. Met onze nieuwe Color of the Year en ColourFutures 2025 paletten willen we consumenten inspireren om hun wortels en creativiteit te vieren en het optimisme van het vooruitgaan in hun huizen en ruimtes te omarmen.”
Besluitvormingsproces
AkzoNobel's Global Aesthetic Center vertaalt al meer dan 30 jaar trends in aantrekkelijke kleuren voor onze huizen. De jaarlijkse ColourFutures trendvoorspellingsbijeenkomst brengt interne experts, internationale architecten, ontwerpers en journalisten samen om inzichten te delen in hoe onze reacties op de wereld om ons heen onze kleurkeuzes beïnvloeden. Junior ontwerpers en stagiaires waren dit jaar voor het eerst ook van de partij, om ervoor te zorgen dat consumenten van het breedst mogelijke leeftijdsbereik vertegenwoordigd waren in het invloedrijke besluitvormingsproces over de Kleur van het Jaar.
Complementaire kleurenpaletten
Hun discussies leidden tot drie decoratieve color stories rond True Joy™, om consumenten te helpen de juiste complementaire kleuren te vinden die passen bij hun stemming en ontwerpvoorkeuren. Het Bold verhaal spoort aan om de comfortzone te verlaten en avontuur in huis te brengen met heldere en opbeurende kleuren, terwijl Human aanmoedigt om creativiteit in huis te brengen door het te vullen met unieke handgemaakte stukken. Het Proud kleurenpalet nodigt dan weer uit om identiteit te omarmen en het vertrouwen te hebben om een huis te creëren dat net zo uniek is als de bewoner.
Wereldwijde impact
“Onze Kleur van het Jaar geeft wereldwijd vorm aan de richting van design,” zegt Jan-Piet van Kesteren, Business Unit Director voor Decorative Paints in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. “Wij zijn leiders in het voorspellen van kleurentrends en True Joy™ zal een impact hebben op de keuzes van architecten, interieurontwerpers, productontwikkelaars en onze consumenten die de markttrends voor willen en moeten zijn.”
Een andere primeur voor de nieuwste lancering is de betrokkenheid van drie online design influencers. “Mauricio Arruda (Brazilië), Ana Milena Hernandez Palacios (Spanje) en Theo-Bert Pot (Nederland) helpen ons om de kracht van geel te omarmen. De komende maanden zullen zij foto's en video's delen om consumenten te laten zien hoe geel hun huis kan transformeren.”