De kracht van samenwerking voor duurzaam succes
Gedeelde verantwoordelijkheid
“Door te erkennen dat duurzaamheid ieders verantwoordelijkheid is, door de noodzaak van een onderling verbonden en milieuverantwoorde waardeketen te begrijpen én door ervoor te zorgen dat er verantwoording wordt afgelegd, kunnen bedrijven diepgaande positieve effecten op het milieu en de maatschappij bereiken.”
Het idee dat duurzaamheid alleen het domein is van milieudeskundigen of de duurzaamheidsafdeling binnen een bedrijf is achterhaald. “Het is noodzakelijk om te erkennen dat het een gedeelde verantwoordelijkheid is die zich uitstrekt tot ieder individu. Van de directiekamer tot de productievloer, iedereen speelt een cruciale rol in het bevorderen van duurzame praktijken. Wanneer werknemers worden opgeleid en in staat worden gesteld om bij te dragen aan inspanningen op het gebied van duurzaamheid, worden zij belanghebbenden bij het behalen van de milieudoelstellingen van een bedrijf.”
Iedereen is de klant van iemand anders
In een geglobaliseerde wereld, waar toeleveringsketens zich over continenten uitstrekken, is het principe dat "iedereen de klant van iemand anders is" van enorme betekenis. “De vraag van de klant naar duurzame producten en diensten vormt het gedrag van fabrikanten, die op hun beurt hun leveranciers beïnvloeden. Het erkennen van deze onderlinge afhankelijkheid is van vitaal belang, omdat het alle belanghebbenden aanmoedigt om prioriteit te geven aan duurzaamheid in de hele waardeketen. Een voorbeeld hiervan is de samenwerking van PPG met Steelcase, een Amerikaanse fabrikant van architectuur-, meubel- en technologieproducten. In 2022 heeft PPG 250.000 pond (113.398 kg) gerecyclede coatings gemaakt van poedercoatings die door Steelcase worden gebruikt. Het proces heeft deze afvalstroom voor onze klant verwijderd, waardoor hun milieu-impact is verminderd en duizenden dollars aan afvalverwerkingskosten zijn bespaard. De samenwerking opent ook de deur voor meer innovatieve circulariteitsinitiatieven.”
Gelijksoortige behoeften in de waardeketen
Hoewel er veel belanghebbenden zijn in de waardeketen - van leveranciers tot coatingsfabrikanten tot eindgebruikers - zijn er veel gemeenschappelijke behoeften. “Duurzame praktijken, zoals het gebruik van coatings die uitharden bij lage temperaturen, compacte lagensystemen en biogebaseerde of gerecyclede materialen, kunnen voordelig zijn voor verschillende spelers in die waardeketen. Door kennis te delen en samen te werken aan duurzame oplossingen, kunnen belanghebbenden in de sector deze gemeenschappelijke behoeften effectiever en efficiënter aanpakken, wat een cultuur van samenwerking, innovatie en voortdurende vooruitgang bevordert.
Uw Scope 1 en 2 is andermans Scope 3
Om duurzaamheid echt te omarmen, moeten bedrijven in elke fase van de waardeketen verantwoording afleggen. “Elke betrokken entiteit moet zijn rol in het bereiken van duurzame resultaten erkennen. Dit houdt in dat ze verantwoordelijk inkopen, duurzame productieprocessen toepassen en duurzame distributie en praktijken voor het einde van het gebruik bevorderen. Door zichzelf verantwoordelijk te stellen door middel van transparante doelen en vooruitgang, kunnen bedrijven een cultuur van integriteit creëren die positieve verandering stimuleert. Organisaties moeten verantwoordelijk worden gehouden voor hun directe emissies (scope 1) en die van ingekochte energie (scope 2), maar ook voor de indirecte emissies die het gevolg zijn van hun hele waardeketen (scope 3). Het is van cruciaal belang om te erkennen dat uw scope 1- en scope 2-emissies onderling verbonden zijn en dat ze de scope 3 van iemand anders zijn. Door het volledige scala aan broeikasgasemissies collectief aan te pakken, kunnen spelers in de sector hun milieu-impact gezamenlijk beperken.”
Zinvolle veranderingen
Terwijl we door de uitdagingen van de achteruitgang van het milieu bewegen, kan het belang van samenwerking bij het bevorderen van duurzaamheidsinspanningen niet genoeg benadrukt worden. “De coatingindustrie gedijt, net als vele andere, op onderlinge verbondenheid en gedeelde waardeketens. Door duurzaamheid als een gedeelde verantwoordelijkheid te zien, de onderling verbonden behoeften in de hele waardeketen te begrijpen en te zorgen dat er verantwoording wordt afgelegd, kunnen bedrijven duurzaamheid bevorderen en zinvolle veranderingen teweegbrengen. Door samenwerking, het delen van kennis en het nastreven van innovatieve oplossingen kan de industrie overgaan naar een toekomst waarin duurzaamheid de kern vormt van elk product en proces, wat niet alleen goed is voor het milieu, maar ook voor de bedrijven en consumenten die ervan afhankelijk zijn.
(*) Mike Stucky is customer sustainability business partner voor PPG's industrial coatings en aerospace businesses. Hij is verantwoordelijk voor het creëren van gedifferentieerde waarde, het nauw samenwerken met leveranciers en klanten om aan hun duurzaamheidsbehoeften te voldoen en het stimuleren van groei door middel van duurzaam bevoordeelde producten en diensten. Hij behaalde een graad in chemisch ingenieur en een MBA aan de Michigan State University.