Markt reageert positief op nieuw DOMOTEX-concept
One-stop-shop
"Vloeren zitten in ons DNA – en in 2026 laten we dat zien met een nog breder aanbod”, argumenteert Sonia Wedell-Castellano, algemeen directeur van DOMOTEX, de stap naar een vernieuwde aanpak. “Met ons nieuwe concept spelen we in op de veranderende eisen van de markt en creëren we synergieën tussen alle vakgebieden. DOMOTEX wordt een one-stop-shop voor alle belanghebbenden – van detailhandel en groothandel tot vakmensen en architecten. Wij bieden een uniek format dat vloeren, wanden en plafonds samenbrengt en de hele sector van de interieurafwerking in de schijnwerpers zet. De branche heeft al veel belangstelling getoond en wij hebben al vroeg belangrijke spelers weten te strikken. De positieve reacties bevestigen dat wij op de goede weg zijn.”
Speciale formats
Om beter aan de behoeften van de branche te voldoen, breidt DOMOTEX niet alleen zijn thema's uit, maar introduceert het ook nieuwe, op maat gemaakte formats voor exposanten en bezoekers. Naast de Green Collection, die duurzame materialen in de schijnwerpers zet, zal de nieuw geïntroduceerde Acoustics Special Show innovatieve oplossingen voor optimale ruimteakoestiek presenteren, met moderne materialen en praktische toepassingen voor architectuur, planning en ambacht.
Bovendien introduceert DOMOTEX gespecialiseerde deelname-formats:
- Wall & Color Park brengt internationale fabrikanten van verf, coatings en behang samen met belangrijke doelgroepen uit de handel, ambacht en architectuur.
- Retailers Park biedt retailers en speciaalzaken een platform om nieuwe producten en trends te ontdekken en hun assortiment strategisch uit te breiden. In een nieuwe, op vakmensen gerichte ruimte, ‘The Work Shop’, worden dagelijks producten, technieken en innovaties van exposanten van het Retailers Park gepresenteerd.
- Tiles Plaza: deze ruimte in hal 22 biedt voor het eerst een speciaal podium voor keramische tegels.
- Architects Space: een belangrijke hotspot voor fabrikanten die zich richten op architecten, met zowel gevestigde als opkomende thema's.
- DIY Boulevard: presentatie van producten die speciaal zijn ontworpen voor de doe-het-zelf- en woningverbeteringsmarkt.
Deze formats worden aangevuld met Mood Spaces, die meeslepende trendervaringen bieden, en de befaamde Carpet Design Awards, die uitmuntende handgemaakte tapijten in de schijnwerpers zetten.
Privacy- en zonweringsoplossingen
De integratie van privacy- en zonweringssystemen vormen een kernelement van het DOMOTEX 2026-concept. Naast ontwerpaspecten komt het toenemende belang van energie-efficiënte oplossingen steeds meer op de voorgrond. Moderne systemen zoals jaloezieën, rolluiken en slimme zonweringsoplossingen spelen een belangrijke rol bij het optimaliseren van het binnenklimaat door het energieverbruik voor verwarming en koeling te verminderen. Gezien de groeiende vraag naar duurzaamheid en energie-efficiëntie wordt dit segment een essentieel onderdeel van holistische woon- en werkruimteoplossingen – een ontwikkeling die DOMOTEX 2026 actief weerspiegelt.
Nieuwe samenwerkingsverbanden bieden exposanten meer zichtbaarheid en vergroten het bereik voor het presenteren van innovatieve technieken en nieuwe oplossingen
Sterke partnerschappen
Volgens Sonia Wedell-Castellano reageert de markt positief op het (ver)nieuwe(d)e concept. Nieuwe exposanten melden zich in toenemende mate aan en ook het aantal ‘strategische partners’ zit in stijgende lijn. En dat is een opsteker want één van de belangrijkste succesfactoren van DOMOTEX is namelijk het uitgebreide partnernetwerk. “Door nauw samen te werken met nationale en internationale vakverenigingen blijft de beurs haar wereldwijde bezoekersbereik uitbreiden. Onlangs zijn verschillende nieuwe partnerschappen gesloten, onder meer met de European DIY Retail Association (EDRA), de Duitse branchevereniging voor doe-het-zelf, bouw en tuin (BHB), de federale vereniging voor groothandel, woon en kleur (GHF) en de ‘Manufacturers Association for Home & Garden’ (fabrikantenvereniging voor huis en tuin). Deze samenwerkingsverbanden bieden exposanten meer zichtbaarheid en vergroten het bereik voor het presenteren van innovatieve technieken en nieuwe oplossingen.”
Tweejaarlijks én op weekdagen
DOMOTEX vindt voortaan plaats volgens een tweejaarlijkse cyclus. De eerstkomende editie staat gepland voor 19 tot en met 22 januari 2026 op het beursterrein in Hannover. Voor het eerst vindt DOMOTEX plaats van maandag tot en met donderdag, een bewuste keuze op basis van feedback van exposanten en bezoekers. Hoewel het weekend van oudsher belangrijk was voor de detailhandel, zijn de marktstructuren en de balans tussen werk en privéleven aanzienlijk veranderd.
Beelden © Domotex